سایت اختصاصی دکتر تهمینه امیریان

تفاوت سلیقه بین نوجوانان و والدین: چالش‌ها و راهکارهای روانشناختی

مقدمه

تفاوت سلیقه بین نوجوانان و والدین پدیده‌ای جهانی است که ریشه در تحولات رشدی و تغییرات نسلی دارد. به عنوان روانشناس و درمانگر تخصصی کودک و نوجوان، درک این تفاوت‌ها و مدیریت صحیح آن برای حفظ سلامت روانی خانواده ضروری است. این مقاله به بررسی علل، پیامدها و راهکارهای عملی برای مدیریت تفاوت‌های سلیقه‌ای بین نوجوانان و والدین می‌پردازد.

بخش اول: علل تفاوت سلیقه

۱. تحولات رشدی نوجوان
دوره نوجوانی (۱۲-۱۸ سال) مرحله‌ای بحرانی از رشد هویت است (اریکسون، ۱۹۶۸). نوجوان در جستجوی استقلال و هویت شخصی است که این خود را در ترجیحات و سلیقه‌های متفاوت نشان می‌دهد.

۲. تفاوت‌های نسلی
والدین و نوجوانان متعلق به دو نسل مختلف با تجربیات فرهنگی و اجتماعی متفاوت هستند. این تفاوت‌های نسلی (Generation Gap) به طور طبیعی منجر به تفاوت در سلیقه می‌شود (مان海م، ۱۹۵۲).

۳. تأثیر همسالان
نوجوانان تحت تأثیر شدید گروه همسالان قرار دارند (براون، ۲۰۰۴). این تأثیرپذیری در انتخاب‌های موسیقی، پوشش، زبان و سایر ترجیحات فرهنگی مشهود است.

۴. تحول شناختی
براساس نظریه پیاژه، نوجوانان به مرحله عملیات صوری رسیده‌اند و توانایی تفکر انتزاعی و انتقادی دارند (پیاژه، ۱۹۵۸). این تحول شناختی منجر به نگرش‌های متفاوت نسبت به والدین می‌شود.

بخش دوم: حوزه‌های شایع تفاوت سلیقه

۱. سبک پوشش
یکی از بارزترین تفاوت‌ها در انتخاب لباس و آرایش است که اغلب منبع تنش بین نوجوانان و والدین می‌شود.

۲. ترجیحات موسیقی و رسانه
تفاوت در انتخاب موسیقی، فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی از دیگر حوزه‌های اختلاف سلیقه است.

۳. مدیریت زمان
نوجوانان و والدین اغلب در مورد زمان استفاده از تکنولوژی، خواب و فعالیت‌های تحصیلی اختلاف نظر دارند.

۴. ارزش‌ها و باورها
تفاوت در نگرش نسبت به مسائل اجتماعی، مذهبی و اخلاقی می‌تواند منبع اختلاف باشد.

بخش سوم: پیامدهای روانشناختی

۱. تعارضات خانوادگی
تفاوت سلیقه اگر به درستی مدیریت نشود می‌تواند به تعارضات جدی خانوادگی منجر شود (لاور و لاور، ۲۰۱۸).

۲. بحران هویت
در موارد شدید، سرکوب مداوم ترجیحات نوجوان می‌تواند رشد هویت را مختل کند (مارسیا، ۱۹۶۶).

۳. فاصله عاطفی
عدم درک متقابل ممکن است به فاصله عاطفی بین نوجوان و والدین منجر شود.

بخش چهارم: راهکارهای روانشناختی برای والدین

۱. درک تحولات رشدی
والدین باید با ویژگی‌های دوره نوجوانی آشنا باشند و تفاوت سلیقه را بخشی طبیعی از رشد هویت بدانند.

۲. انعطاف‌پذیری
براساس نظریه والدگری مقتدرانه (بامریند، ۱۹۹۱)، ترکیبی از گرمی و انعطاف‌پذیری با حدومرزهای مشخص مؤثرترین روش است.

۳. ارتباط مؤثر
استفاده از مهارت‌های ارتباطی مانند گوش دادن فعال و بیان احساسات بدون قضاوت (گوردون، ۲۰۰۰).

۴. تعیین حدومرزهای انعطاف‌پذیر
در حوزه‌های ایمنی و اخلاقی حدومرزهای مشخص تعیین شود، اما در مواردی مانند سلیقه شخصی انعطاف نشان داده شود.

۵. یافتن زمینه‌های مشترک
کشف و تقویت علایق و فعالیت‌های مشترک می‌تواند پیوند عاطفی را حفظ کند.

بخش پنجم: راهکارهای روانشناختی برای نوجوانان

۱. درک دیدگاه والدین
نوجوانان باید تلاش کنند دیدگاه و نگرانی‌های والدین را درک کنند.

۲. بیان محترمانه ترجیحات
یادگیری بیان ترجیحات و سلیقه‌ها به شیوه‌ای محترمانه و منطقی.

۳. مسئولیت‌پذیری
نشان دادن مسئولیت‌پذیری در سایر حوزه‌ها می‌تواند اعتماد والدین را افزایش دهد.

۴. مذاکره سازنده
یادگیری مهارت‌های مذاکره برای یافتن راه‌حل‌های میانه.


نتیجه‌گیری
تفاوت سلیقه بین نوجوانان و والدین پدیده‌ای طبیعی و بخشی از فرایند رشد است. مدیریت صحیح این تفاوت‌ها نیازمند درک متقابل، انعطاف‌پذیری و مهارت‌های ارتباطی مؤثر از سوی هر دو طرف است. روانشناسان کودک و نوجوان می‌توانند با آموزش مهارت‌های والدگری و ارتباطی به کاهش تنش‌ها و تقویت روابط خانوادگی کمک کنند.


منابع

  1. Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and crisis. New York: Norton.
  2. Mannheim, K. (1952). The problem of generations. In P. Kecskemeti (Ed.), Essays on the sociology of knowledge (pp. 276-322). London: Routledge.
  3. Brown, B. B. (2004). Adolescents’ relationships with peers. In R. M. Lerner & L. Steinberg (Eds.), Handbook of adolescent psychology (pp. 363-394). Hoboken, NJ: Wiley.
  4. Piaget, J. (1958). The growth of logical thinking from childhood to adolescence. New York: Basic Books.
  5. Marcia, J. E. (1966). Development and validation of ego-identity status. Journal of Personality and Social Psychology, 3, 551-558.
  6. Baumrind, D. (1991). The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. Journal of Early Adolescence, 11(1), 56-95.
  7. Gordon, T. (2000). Parent effectiveness training: The proven program for raising responsible children. New York: Three Rivers Press.
  8. Lauer, R. H., & Lauer, J. C. (2018). Marriage and family: The quest for intimacy. New York: McGraw-Hill Education.